Založ si blog

Eurovízia hudobne

eurovision2016Hádky o tom, či tohtoročnú veľkú cenu Eurovízie mali vyhrať Rusi alebo Ukrajinci ma iba presviedčajú, že tí, ktorí sa o tom hádajú, Eurovíziu nevideli ani z rýchlika (a určite ju ani nepočúvali, hoci rádio Regina ponúkalo priamy prenos). Kto totiž počúval/pozeral túto pesničkovú súťaž, toho muselo prekvapiť čosi úplne iné – že v tomto roku iba tri z piesní nezazneli v angličtine. Vlastne to mňa osobne najviac sklamalo aj v ruskom interpretovi…

Veľkú cenu Eurovízie som si obľúbil ešte počas stredoškolského štúdia, ba dokonca si pamätám, že neskôr – už ako redaktor vysokoškolského IRŠ-ka (internátne rozhlasové štúdium) – som svoje relácie na Tajovského 40 v Banskej Bystrici spestroval nahrávkami z Eurovízie, lebo to bola v tej dobe jediná možnosť ako sa dostať k neanglicky spievaným novinkám (a napríklad Estónka Maarja sa potom v IRŠ hrávala aj častejšie).

Pesničky v srbčine, nemčine, čiernohorčine, ba aj v ruštine, francúzštine či v maďarčine – to bol moment, kvôli ktorému som si Eurovíziu nikdy nenechal ujsť (hoci boli roky, keď som na jej sledovanie musel využiť iné rozhlasové či televízne stanice, keďže tá naša verejnoprávna prenos neposkytovala). Niektoré piesne som dokonca občas využil na spestrenie vyučovacej hodiny, na ktorej sme sa venovali rozdeleniu slovanských jazykov.

Tohtoročná Eurovízia bola v tomto smere nudná a skutočne v nej išlo iba o prehliadku priemerných piesní (väčšina bola taká, z môjho pohľadu vyčnievalo iba 5-6 skladieb), častokrát hlasovo alebo zvukovo podobných iným, už známejší

A národy akoby sa hanbili za vlastné jazyky. Jazyky nereprezentovali národy. Iste, v piesni je dôležité aj rozumieť textu, ale ruku na srdce – koľko piesní sa vám kedysi páčilo a nerozumeli ste z nich ani mäkké f?! Dodnes neviem okrem slova Fantomas po francúzsky ani slovko, ale zato milujem sklady M. Farmer či M. Mathieu. Po taliansky poznám len Sí a La piovra (lebo som rád pozeral Cattaniho) a predsa Ricchi e poveri patria medzi moje najobľúbenejšie skupiny z 80. rokov. A Eurovízia bola práve v tom jedinečná, že na nej celý svet mohol počuť trebárs aj ľubozvučnú slovenčinu – či už v podaní Tublatanky (Nekonečný song) alebo Marcela Palondera (Kým nás máš) – iní sa, žiaľ, do finále nikdy neprebojovali. Netvrdím, že by nebolo obohatením pre poslucháčov, keby rozumeli aj textu (najmä v prípade Palonderovej skladby napísanej Jozefom Urbanom), ale to sa v dnešnej pretechnizovanej dobe dá vyriešiť titulkami nieže v angličtine, ale rovno v materinských jazykoch pre každú krajinu.

Ja teda po poslednej Eurovízii neriešim Ukrajinu ani Rusko (Ukrajinka nespievala po ukrajinsky, Rus nespieval po rusky) a ak by som ich mal hudobne porovnať – je pravda, že viac sa mi páčila rytmickejšia ruská pieseň ako  uvrešťanejšia ukrajinská, ale ani jedna z nich nepatrila k mojim favoritom na tohtoročnej Eurovízii vo švédskom Štokholme. Mojím Nb. 1 bol optimistický príspevok preružovelej rakúskej Zoje a v taliančine či vo francúzštine spievané skladbičky (Talianska, Francúzska, ale aj Rakúska). Z tých anglicky spievaných sa mi páčilo Španielsko a zvukovo dobre poňatá bola aj tá od Lotyšov.

Pravdou je, že ja som hodnotil svoj hudobný zážitok a nie politiku (ani minulú, ani aktuálnu), takže v mojom rebríčku naj piesní tohtoročnej Eurovízie na prvých miestach nemohli byť ani Rusi, ani Ukrajinci. Skrátka minuloročný víťaz M. Zermelow sa páčil aj mne a bol asi fakt tým najlepším, čo v roku 2015 na Eurovízii bolo. O víťazovi tohtoročnej Eurovízie to už  povedať nemôžem…

 

PS: Dnes som zachytil vyhlásenie Ukrajincov, že na budúci rok nepustia na súťaž žiadneho ruského interpreta, ktorý je na zozname na Ukrajine zakázaných ruských interpretov. Ak už aj úlohou speváckej súťaže je stupňovať napätie medzi jednotlivými národmi a nie šíriť pozitívnu energiu hudbou, tak to sa tá súťaž naozaj môže rovno zrušiť (ako už niekoľko rokov navrhujú zarytí nepriaznivci tejto súťaže, ktorí celú Eurovíziu asi aj tak v živote nevideli ani jedinú)…

 

Linky na moje naj:

Rakúsko: https://www.youtube.com/watch?v=ZaPGwvAis3U

Taliansko: https://www.youtube.com/watch?v=WySSLip5uzc

Francúzsko: https://www.youtube.com/watch?v=boYQovCybYQ

Španielsko: https://www.youtube.com/watch?v=k0I37W3RN_U

Lotyšsko: https://www.youtube.com/watch?v=O_J8cb2bvcY

 

Diskutovaná dvojka:

Rusko: https://www.youtube.com/watch?v=gHgxi57Um0w

Ukrajina: https://www.youtube.com/watch?v=VCG2rw4ZXTY

 

Rakúsko:

Taliansko:

Francúzsko:

Španielsko:

Lotyšsko:

 

Diskutovaná dvojka:

Rusko:

a takto znela vo finále víťazná Ukrajina:

Posúďte sami…

Referendum 2023

20.01.2023

Referendum býva o vyjadrení názoru ľudí. Zajtrajšie referendum je šancou na ukázanie prostredníka všetkým politikom bez rozdielu – pretože jeho kladný výsledok môže byť použitý proti akejkoľvek vláde kedykoľvek v budúcnosti!!! Ukážme im, že tu sme aj my, nie politicky obyčajní, ale skutočne obyčajní ľudia, ktorí vedia demokraticky využiť svoju moc!!! [...]

Zo 180 na 90 (alebo Zastaví ich niekto? ! )

12.01.2022

To sa nenájde politik, ktorý prestane tárať a začne konečne konať??? To nikto nezastaví konanie tejto vlády, ktorá mení svoje rozhodnutia zo dňa na deň a znehodnocuje tým život bežných občanov??? Rozhodnutiami ako aj dnes (v tlačovke na TA3) ohlásené znižovanie platnosti certifikátu pre prekonaných zo 180 na 90 dní (a rovnako aj pre zaočkovaných nastalo zníženie [...]

Zakázaný Banáš

28.10.2021

Keď som si pred polrokom počas výuky z domu stihol prečítať aj knihu Nádherná smrť v Altaji, už vtedy som si povedal, že musím vysloviť uznanie (a nielen za v dnešnej dobe výnimočne nie rusofóbny postoj), keď najbližšie príde na besedu so žiakmi do Rožňavy autor tohto románu, pán Jozef Banáš. Bol som na jeho besedách so žiakmi párkrát už v minulosti a potešil som [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Štefan Kohári

Môj subjektívny svet sa nemusí stotožňovať s inými osobnými svetmi...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 53695x
Priemerná čítanosť článkov: 3835x

Autor blogu

Kategórie