Založ si blog

Nové CD K. Knechtovej

Katka Knechtová – Prežijú len milenci
(SUKUBA agency s.r.o, 2015)

knechtová-jpgKeď som v kníhkupectve objavil konečne nový album K. Knechtovej, neodolal som a kúpil ho. Papierový obal bez priložených textov ma síce v prvej chvíli sklamal (rád si pri prvom počúvaní čítam text aj očami, silnejšie ho tak precítim), ale po započúvaní sa do jednotlivých skladieb som už duševne pookrieval. Poryvy ľudskej duše, láska, pocity po rozchode, ale aj táborák pri stanovačke, chvíle pri kočujúcej rodine či predstava budúcnosti ľudstva, to je len časť zážitkov, ktoré som pri počúvaní piesní na tomto albume zažil. A keď som si zistil, že všetky piesne zložila samotná interpretka a polovicu z nich si aj sama otextovala – klobúk dole.

1. Motýľ hlavolam

„Piesňou ožívam…“
(K. Knechtová/M. Žúži z Hexu)
Časti, v ktorých spieva ná-na-ná sú chytľavé aj pre ľudí, ktorí si texty pamätajú ťažšie. Do rytmu si môžete lúskať prstami. Možno refrén („Táto noc nikdy neskončí…“) opakovaný pričasto (takmer až do omrzenia), ale pieseň vhodná (možno po menšej úprave) na diskotéky, ale aj stužkové či svadby, keďže pesnička je vhodná na kľudný tanec aj pre starších.

2. Naveky
(K. Knechtová/K. Knechtová)
„Svet býva zlý…“
Pieseň, ktorú už poznám a patrí medzi moje najobľúbenejšie od K. Knechtovej. Textovo veľmi silná pieseň. Slová „aj keď odchádzaš, naveky zostávaš…“ sú odkazom pre všetkých, ktorí sa s niekým rozchádzajú (bola či nebola to láska?) a stopa v ich srdciach ostáva dlhšie ako stopa amerických kozmonautov na mesiaci.

3. 3 gramy
(K. Knechtová/M. Žúži)
„Každý deň vie byť posledný…“ Rytmický začiatok, pár veršov a hudobný predel, po ktorom poslucháč čaká ďalšie slová. Príjemná hudba na dobrú náladu a potom slová, ktoré spejú k výkriku do prázdna: „Láska, kto ťa má?!“
Veľmi sa mi páči!!!
„Tak skúsme lásku zvážiť, tri gramy to sú…“

4. Bezpečné priepasti
K. Knechtová/S. Kaščáková)
„Bezpečné priepasti v nás, ktorý útes zdoláš skôr…“
Hudba ako kvapky dažďa, tiché, akoby spievané do noci na balkóne, jemnosť hlasu aj pri prechode do refrénu, nie silný hlas Katky, ale akoby posun nehy do uší. „Útesov je viac… A kým iní blúdia, ty svieť. Aj za tých, čo nevládzu chcieť.“
Po tretej minúte prichádza nový zvuk, ktorý mi pripomenul skladby Oldfielda. Škoda, že len niekoľkosekundový zvukový blik. Príjemná skladbička.

5. Kým budem nemá
(K. Knechtová/V. Krausz)
„V tvojich očiach zelených na vílu sa premením…“
Hudba spočiatku blízka country melódiám Nedvědovcov, taká gitarovka vhodná k stanovačke, k ohňu. V refréne hlas na chvíľu prechádza aj do silnej pozície a potom opäť gitarové minisólo. Usmievavá skladbička.

6. Isabel
(K. Knechtová/K. Knechtová)
„Viem o nej tak málo, svoj príbeh má…“
Klavír a jej hlas, tým začína táto skladbička, ktorá od prvých tónov núti človeka spievať si to spolu s Katkou (najmä tu ma opäť zamrzelo, že texty pri CD chýbali) a keď príde k viacnásobnému opakovaniu slov „tak málo hráš svoj vlastný príbeh…“, zrazu vnímam, že si to spievam spolu s ňou, hoci pieseň počujem prvýkrát. Ráta sa mi!

7. Srdce z papiera
(K. Knechtová/R. Kopina z Nocadeň)
„Do ulíc a do záhrad aj na stromy dopadá mesiac…“
Skladba vhodná aj do filmového spracovania diel A.S. Puškina (Cigáni) či V.Huga (Chrám Matky Božej). Katkin hlas prispôsobený „cigánskej“ atmosfére hudby. V duchu som videl peknú cigánku oblečenú vo farebných sukniach ako sa točí okolo ohňa a spieva. Inak oproti ostatným nevýraznejšia skladba, ale taká veselšia, živšia, čo určite spôsobuje aj jej rytmus či použitie harmoniky.

8. Keď s nami Boh hrá iba hru
(K. Knechtová/K. Knechtová)
„Keď s nami Boh hrá iba hru a keď úsmev je viac než smiech…“
Konečne skladba, kde tanečnejší rytmus rozhýbe aj končatiny a človeka to pri počúvaní skladby núti hýbať sa do rytmu, tancovať aj rukami či klepkať si nohami. Táto skladba by sa mi hodila pri počúvaní do auta počas šoférovania mimo mesta, keď už je jazda plynulá. A text tiež nie je na zahodenie, práve naopak! „Čo nepotrebuješ, nemáš… to na čom záleží, už vieš…“

9. Prežijú len milenci
(K. Knechtová/K. Knechtová)
„Som len tieň, ktorý nevidíš…“
Už úvod skladby obsahuje tóny pripomínajúce elektroniku, možno až zvuky robotiky a neskôr tento pocit dotvárajú aj ďalšie zvuky, ktoré sa v skladbe objavujú. Textovo asi mali pripomínať pulz („Stále mám, stále mám pulz…“), mne však pripomínali civilizáciu budúcnosti, kedy už technika nahrádza ľudí a ľudia sú natoľko poobliekaní v rôznych skafandroch, že pripomínajú skôr robotov zo Star Wars ako skutočných ľudí. A túto náladu vo mne dotvára nielen zvuk bicích, ale aj slová „prežijú len milenci“, akoby naozaj išlo o nejakú dobu z budúcna, kedy človeku hrozí zánik.

10. Zem je guľatá
(K. Knechtová/K. Knechtová)
„Ú-ú-ú… aj mňa v kruhu dní občas trápi svet, kde bol koniec, tam zrazu začať mám…“
Už od začiatku silný text, takmer epický, no veľmi osobný. Človek očakáva, čo sa bude s lyrickou hrdinkou diať. Pieseň, ktorá by skvele znela s nejakým symfonickým orchestrom. Klavír a Katkin hlas, k tomu pôsobivý text o tom, že hoci začína, obzerá sa späť a „sen ma vráti tam, kde znova začať mám.“

 

Keď nastalo ticho a ja som si prekvapene uvedomil, že koniec, že CD malo „len“ desať skladieb. Zložil som slúchadlá a zrazu som chápal slová z CD-obalu „aj ticho je odpoveď“ inak. O chvíľu mi už piesne zneli do éteru obývacej izby, tak veľmi sa mi album páčil! Obvykle aj na albumoch mojich najobľúbenejších interpretov sa nachádza aspoň jedna pieseň, ktorá mi vadí, ktorá je slabšia a pri počúvaní v aute ju napríklad preskakujem. Na tomto albume takej piesne niet. Nečudo, že album vznikal tri roky. Áno, aj ticho je odpoveď. Menej slov niekedy znamená naozaj viac.

Referendum 2023

20.01.2023

Referendum býva o vyjadrení názoru ľudí. Zajtrajšie referendum je šancou na ukázanie prostredníka všetkým politikom bez rozdielu – pretože jeho kladný výsledok môže byť použitý proti akejkoľvek vláde kedykoľvek v budúcnosti!!! Ukážme im, že tu sme aj my, nie politicky obyčajní, ale skutočne obyčajní ľudia, ktorí vedia demokraticky využiť svoju moc!!! [...]

Zo 180 na 90 (alebo Zastaví ich niekto? ! )

12.01.2022

To sa nenájde politik, ktorý prestane tárať a začne konečne konať??? To nikto nezastaví konanie tejto vlády, ktorá mení svoje rozhodnutia zo dňa na deň a znehodnocuje tým život bežných občanov??? Rozhodnutiami ako aj dnes (v tlačovke na TA3) ohlásené znižovanie platnosti certifikátu pre prekonaných zo 180 na 90 dní (a rovnako aj pre zaočkovaných nastalo zníženie [...]

Zakázaný Banáš

28.10.2021

Keď som si pred polrokom počas výuky z domu stihol prečítať aj knihu Nádherná smrť v Altaji, už vtedy som si povedal, že musím vysloviť uznanie (a nielen za v dnešnej dobe výnimočne nie rusofóbny postoj), keď najbližšie príde na besedu so žiakmi do Rožňavy autor tohto románu, pán Jozef Banáš. Bol som na jeho besedách so žiakmi párkrát už v minulosti a potešil som [...]

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Polícia SR

Nastúpila do MHD a domov sa už nevrátila. Polícia pátra po 14-ročnej Liliane

26.04.2024 10:44

Žilinskí policajti žiadajú verejnosť o pomoc.

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

Štefan Kohári

Môj subjektívny svet sa nemusí stotožňovať s inými osobnými svetmi...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 54394x
Priemerná čítanosť článkov: 3885x

Autor blogu

Kategórie